Eilen illalla Anton istuutui sohvalle, vetäisi sukat pois jalasta ja alkoi piikitellä jalkapohjiaan äidin hiuspinnillä. Menin viereen ja kysyin, että mitäs sinä oikein teet? "Anton ottaa tikkoo bolt" (=Anton ottaa tikkuja pois). Oli sitten mennyt tikkuja jalkaan. Toimelias pikkumies ;-)

------------

Sofia ja Ronja-serkku taas kävivät seuraavan keskustelun (vapaasti suomennettuna):

Ronja: Tiiätkö Tiina, että jos ei syö, ei kasva isoksi?

Tiina: Joo, niinhän se on.

Sofia: Ja sitten kun äiti ja isä kuolee, niin niistä tulee yksinäisiä lapsia..

Tiina: Pelottaako se sua?

Sofia: No, eiiiiii.

Tiina: No ei kannatakaan pelätä, koska mehän ei olla vielä niin vanhoja.

Sofia: Ette ookaan, paitsi et Martin on vanha!

Tiina: No, Martin on kyllä minuakin nuorempi. Ja Pappaa.

Ronja: Mun iso-mummi on ihan kurttuinen. Ja tosi vanha. HIHIIIIII...

-------------

Kaupassa:

Sofia: Äiti, mä tarvin tollaset soutimet.

Tiina: Ai mitkä?

Sofia: No, noi soutimet, ku meillä on Antonin kanssa se oma vene et me päästäis sillä eteenpäin.

Tiina: Siis airot?

--------------

Sofia: Äiti, miks mulla ei ole pikkusiskoa?

Tiina: Koska sulla on pikkuveli. Meillä on vaan kaksi lasta.

Sofia (mankuu): Mut voisinks mä saada pikkusiskon?

Tiina: No, se ei nyt ole niin yksinkertaista. Voihan se olla, et meille tulee vielä yksi vauva, mut en mä voi sanoa, että se olis sitten sisko, se voi olla myös veli. Mut nyt meillä on Sofia ja Anton, ja se on ihan hyvä juttu sekin.

Sofia: Tai sit me voitais ottaa meille Ilona?

-------------

Sama aihepiiri jatkuu (Luettiin Aino-kirjaa, jossa Aino saa pikkuveljen)

Sofia: Äiti, miks meillä on vaan kaksi lasta?

Tiina: No, kun meillä vaan on. Me ollaan Papan kanssa ajateltu että meistä on tosi kivaa kun meillä on yksi ihana tyttö ja yksi ihana poika.

Sofia: Minä ja Anton!

Tiina: Niinpä.

Sofia: Paitsi et on meillä kyllä neljä lasta.

Tiina: Ai miten niin? Tarkoitatko Ullista ja Pepparia (Sofian kaksi rakkainta nukkea)?

Sofia: No, EN! Minna ja Hella! Ne on mun isosiskoja. Minna on kuus ja Hella ykskymmentkaks. Ne on koulussa.

Tiina: Ai joo Minna ja Hella, enpä muistanutkaan...

Sofia: Paitsi et ne on näkymättömiä. Mut on ne silti. Meillä on neljä lasta. Yksi, kaksi, kolme, neljä.