Sofian kanssa alkaa olla aika hauskaa käydä ostoksilla. Varsinkin kun mihin tahansa kauppaan (tai vessaan tai junaan tai bussiin) mennessä ensimmäinen kysymys on "Vad e de mamma?"... "Mikä toi on äiti?"

Marimekossa:

Sofia: Vad är det mamma? (osoittaa kattoon)

Minä: Se on kaupan lamppu

Sofia: Hassu pallo, Iia heittää toi pallon sinne...

Minä: Se on tädin lamppu, Sofia ei voi sitä heittää, sulla on oma pallo kotona, palloa heitetään..

Sofia: Tädin pallo lentää kattoon, Max ballong lensi pilvissä. (Maxin ilmapallo karkasi lapsimessuilla taivaalle)

Minä: Joo

Sofia: Iian ballong meni kotiin lattialle.

Minä: Joo

Kaupan täti kuutelee hymyillen, enkä koskaan ole saanut ystävällisempää palvelua...

Indisk living -liikkeessä:

Sofia: Mamma, va e de?

Minä: Se on elefantti.

Sofia: Elmo samma sak. (Elmolla samanlainen..) Tuolla papan sänky

Minä: Ai jaa

Sofia: Tuolla pappas dyna..

Minä: Joo, se voi olla papan tyyny.

Sofia: Tuolla Sofian tyyny

Minä: No, missä on mamman tyyny?

Sofia: Ei mamman tyyny ole täällä, tuolla Ukki nukkuu...

Minä: Ahaa..

Sofia: Tuolla ukin tyyny, Ukki nukkuu näääiiin (Nostaa jalkoja ilmaan)

Minä: Ai jaa, nukkuuko ukki niinkun Peppi Pitkätossu, jalat tyynyllä?

Sofia: Joo, ukki hassu. Kohta Iia nukuu unipäivätyynyllä. 

Muutaman asiakkaat saattoivat hieman hymyillä...