Antonin korvatulehdus parani, jälkitarkastuksessa todettiin kuitenkin, että toinen putki on tukossa ja nyt ollaan liuotushoidossa; korvatippoja korvaan kolme kertaa päivässä. Toivottavasti aukenee. Muuten edessä on uusi putkitus. Ja tietty päällä on jälleen uusi flunssa... Sitä näköjään on lasten elämänä talvisin; flunssaa ja nuhaa yhtä soittoa.

Vuodenvaihteessa minä lähden ihan oikeasti töihin. Sain sopimuksen elokuun loppuun asti ja siitä todennäköisesti jatketaan vielä vuoden loppuun. Sitten taas katsotaan mitä seuraavaksi. Odotan ihan innolla tällaista oikeaa työntekoa. Tajusin juuri että viimeeksi olen tehnyt töitä sopimuksella ennen Sofian syntymää, joten pieni vakaus on paikallaan. Friikkuilu kun tarkoittaa sitä, että viikolla A töitä on tasan yksi päivä ja viikolla B seitsemän päivää. Elämä menee kolmen viikon jaksoissa ja viikonloput on usein kiinni. Nyt mulla on tosiaan joka viikko ne vapaapäivät ja vaikka työvuorot ei miksikään muutu (radio on 24/7) väline) niin kaikkia viikonloppuja ei tosiaan tarvitse olla töissä ja saatavilla. Molemmat lapset menevät päiväkotiin ja tilanteen mukaan katsotaan tarvitseeko hoidossa olla ihan viisi päivää viikossa. Minulla saattaa olla vapaita viikolla ja iltavuoroja, jotka alkavat klo 16 tai 18, niin silloin ei lasten tarvitse hoitoon mennä.

Tänään vietetään Sofian päiväkodin joulujuhlaa. Luvassa on ainakin Lucia -kulkue. Eilen otti vähän tiukoille kun Sofia epäili että hän saa olla sitten juhlassa Lucia. "Miks mä en saa? Frejakin saa valkoisen mekon, miks mun pitää olla tonttu?" -keskustelua käytiin tovi, sitten sovittiin että Sofia saa olla meillä kotona Lucia, ja sitten illalla jo harjoiteltiin... Pieni valon tyttö tepasteli valkoinen mekko päällää ja lauloi kirkkaasti "Santa Luciaaa". Lupasin, että sitten lauantaina tehdään oma kulkue ja Anton voi olla tonttu. Käydään sitten vaikka naapurissa laulamassa.

Loppukevennys:

Sofia: Tiinuliinu, tule tänne!

Tiina: Joo joo, mut mähän olen sun äiti, miksi et sano mua äidiksi?

Sofia: No kun on kivaa sanoa Tiinuliinu, se on niin nättiä.

----------------

Sofia: Äiti missä Ronjus asuu? (Sofialla on metka tapa keksiä kaikille lempinimiä)

Tiina: Haagassa.

Sofia: Se on aika lähellä.

Tiina No mikä on kaukana?

Sofia: Elmo asuu kaukana ja mummi. Hyvinkää on kuule kaukana.

Tiina: Niinhän se on. Mut onks mikään muu paikka sun mielestä kaukana?

Sofia: No Afrikka. (rypistää kulmiaan) Mut kuka asuu Afrikassa? Tiedätkö kuka asuu Afrikassa?

Tiina: Mä en kuule tunne ketään joka asuu Afrikassa.

Sofia: Mut mä tiedän. SIELLÄ ASUU KAIKKI ELÄIMET! Mä tiedän kaiken kun mä olen kolme.