Helmikuun 2. päivä suomalaisia kehoitettiin pitämään päiväkirjaa kyseisen päivän ajan ja lähettämään ne kansanrunousarkistoon. En ehtinyt mutta ajatus yhden päivän tapahtumien kirjaamisesta jäi itämään... Tässä tulee kuvaus Äidin päivästä maanantaina 9.2.

 

Klo 7.15 vierestä kuuluu: ”Äiti, voitaisko me jo herätä? Äiti, herää, mä olen ihan hiljaa et Anton ei herää”. Äiti ja pieni tyttö hiipivät ulos makuuhuoneesta ja jättävät pikkuveljen jatkamaan unista tuhinaansa. Isä on lähtynyt jo töihin, jotta ehtii kotiin ennen kun äidin pitää lähteä iltavuoroon. Istuvat sohvalla sylikkäin, äiti piirtää tytön selkään.

 

Klo 7.30 Anton herää. TV avataan ja lastenohjelmat täyttävät olohuoneen.

 

Klo 8.00 Aamupuuro. Anton syö itse ja äiti auttaa Sofiaa, joka ei yllättäen halua syödä mitään.

 

Klo 8.15 Äidin aamukahvi. Anton repii vaippaansa: ”Mamma, tatta”. Kakkapyllyn pesu. Kahvia. Äiti:”Mitähän tänään tehtäisiin?” Sofia: ”Leivotaan pullaa!” Ok, leivotaan mutta ensin täytyy käydä kaupassa ostamassa jauhoja ja maitoa.

 

Klo 8.30 ”Nyt Sofia vaatteet päälle!” Ei ku mä katson ensin tän ohjelman...

 

Klo 8.45 Äiti: ”Sofia, oikeesti, nyt pitäis laittaa ne vaatteet päälle!” Sofia: "Ei ku mä leikin nyt!". Hoitaa nukkejaan: "Äiti, sun pitäis vaihtaa Annabellalle ja pepparille aamuvaatteet ja sit haalalit, ku me mennää ulos". Äiti vaihtaa nukkejen vaatteet. Sitten sänkyjen petaus, pyykkikone pyörimään.

 

Klo 9.00 Äiti: ”Sofia ole nyt kiltti ja tule tänne niin laitetaan noi vaatteet päälle, kohta mennään ulos” Hampaat, hiukset, meikki. Anton: ”Mamma, mee (mamma mukaan), mamma tattol, mamma dää” (tahtoo traktorin ja taputtaa lattiaa). Äiti leikkii hetken traktorin kanssa. Sofia keittää lego-palapeli-porkkana –soppaa. ”Tää on tosi hyvää soppaa, sä saat syödä sitä kohta. Sä oot isä ja mä oon äiti. Ja mun masusta syntyy kohta vauva. Se on Peppalin pikkuveli…. (Huomaa Antonin kädessä marakassin). ÄITI! Eiku nyt leikitään muskalia. Äiti sun pitää olla muskali-täti.” Lauletaan parit laulut ja tanssitaan Muumi-levyn tahdissa. Anton haluaa olla dj ja painaa cd:n pois päältä noin kymmenen kertaa. Sofia hermostuu: ”Äiti, ota se poika pois! Mä haluun kuunnella!”

 

Klo 9.30 Äiti: ”Nyt kuulkaa, aletaan valmistautua siihen et lähdetään ulos.” Sofia: ”Mä en haluu!” Alkaa juosta ympäri asuntoa. Anton perässä. Äiti heittää oman pyjamansa pois ja alkaa vetää ulkovaatteita päälleen. Sofia hakee oman lompakkonsa ja kaivaa esiin viisisenttisen: ”Äiti mä aion ostaa tällä lahalla meille Antonin kanssa ukin lahkaa”. Äiti lupaa antaa vähän isomman rahan että saa ostokset tehtyä.

 

Klo 9.45 Äiti: ”Hei, kaverit, kumpihan saa ekana vaatteet päälleen, kukahan on ekana ulkona?” Sofia juoksee vaatteiden luo, ottaa yöpuvun pois, käy pissalla, pukee sisä- ja ulkovaatteet päälleen alta aikayksikön. Anton potalle: ”Mamma, pssss, lisää, lisää” Pissa tulee pottaan. Antonille ulkovaatteet, poika alkaa karjua. Äiti laulaa: ”Äiti antoi mulle rahaa osta sillä kalaa…” Anton nauraa.

Sofia on valmis: ”Laita puntit kunnolla, ja mä meen sit yksin ulos! Ja laita mun lompakko mun taskuun.” Äiti päästää Sofian ulos, Anton: ”Anto mee”(Anton mukaan). Äiti pukee loput ulkovaatteensa, ja…

 

Klo 10.05 Vihdoin ulkona. Sofia laskee peffamäkeä taloyhtiön leikkipaikalla. Otetaan rattaat ja lähdetään puisto-kauppareissulle. Kaupassa tehdään ostokset ja Sofia ostaa pillimehua pullakahveille. Puistossa nähdään naapurin Eeli ja Eelin äiti. Antonia ahdistaa koska koko puiston maa on jäässä ja ukkeli on kaatuu kokoajan: ”Taatu, ojjjoi… Pipi…”

 

Klo 11.30 Kotona. Syödään peruna-lohi –laatikkoa. Jälkiruoan jälkeen äiti laittaa pullataikinan pyörimään, lapset raahaavat tuolin työpöydän ääreen. Sofia: ”Mä voisin sit kaataa noi jauhot. Kaadanko kaikki kerralla?” Anton pitelee korviaan, koska mummon vanha tehosekoitin pitää kauheaa ääntä. Tarvis varmaan huoltoa.

 

Klo 12.15 Pullataikina valmis. Liinan alle kohoamaan. Anton pissalle, ulkovaatteet päälle ja ulos rattaisiin nukkumaan. Nukahtaa heti. Sofia katsoo telkkarista Lilli-lemmikkiä. Äiti siivoaa, laittaa pyykit narulle.

 

Klo 13.00 Taikina valuu pöydälle. Leipomaan; tehdään pyöreitä laskiaispullia, vadelmahillopullia ja kaksi pullapoikaa. Vitsi että on hyvä-äiti olo. Pullaa kerran vuodessq.

 

Klo 14.00 Pullat uuniin. Sofia tekee palapelin. Joulupukin tuoma 50 palasen peli valmistuu yllättävän nopeasti ja ihan omin avuin. Äiti alkaa kuoria perunoita, porkkanoita jne. iltaruokaa varten. Tehdään kerralla iso soppapohja, jota versioidaan viikon varrella. Maanantaina kanakeittoa, keskiviikkona nakkisoppaa ja torstaina lopusta kasvisosekeittoa. Sofia alkaa värittää värityskuvia.

 

Klo 14.30 Soppa porisee. Viimeinen pullapelti uuniin. Sofia: ”Mä haluun syödä nyt ton pullapojan, ja kato äiti miten hienon koiran mä olen värittänyt”

 

Klo 14.35 Äiti korjaa meikkinsä, nyppii kulmansa, vaihtaa vaatteet. Toteaa ettei ehdi tehdä mitään hiuksilleen. Tiukasti kiinni ja pinni päähän. Sofia roikkuu lahkeessa: ”Äiti sä et saa mennä töihin! Mä en haluu et sä menet töihin”. Pullat pois uunista. Anton nukkuu edelleen.

 

Klo 14.50 Anders tulee. Vaihdetaan vuoroa eteisessä.

 

Klo 14.55 Bensaa tankkiin ABC:llä

 

Klo 14.25 Pasilassa. Huokaus ja sitten töihin ja illan lähetysten pariin. Tänään hoitelen illan ajankohtaismakasiinit: lähetykset klo 21.15 ja klo 22.05.

 

Klo 21.50 Eka lähetys ohi. Soitto kotiin, kakki hyvin, kuten tavallista. Anton oli huudellut ”Mammaa, mammaa, mammmaa” mutta nukahtanut lopulta nopasti.

 

Klo 23.10 Auto starttaa kotia kohti.

 

Klo 23.30 Kotona. Iltapala ja Perhe-lehden selailua. Anders nukkuu. Äiti hiipii hiljaa ettei perhe herää.

Klo 00.30 Nukkumaan, uni ei meinaa tulla.

 

Klo 01.30 Anton kömpii viereen. ” Mammaa..” Levotonta unta.